25 Ekim 2009 Pazar



TÜRKMEN TEKERLEMELERİ

TEKERLEMELERİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Tekerlemelerin çocukların davranışlarının gelişmesinde olumlu katkıları vardır.
Tekerlemeler çocukların zekâ, bilgi, duygu ve davranışlarını geliştirir. Çocuklardaki birlikte öğrenme, gülme, iş görme bilincini geliştirir. Onları sosyal yönden geliştirir ve paylaşımcı hâle getirir.Tekerlemeler çocukların ana dillerini güzel ve doğru biçimde kullanma becerisini geliştirir. Onlarda mevcut olan ana dili sevgisini besler.
Çocuğun kelime dağarcığının gelişimine katkı sağlar. Hayal dünyalarını zenginleştirir. Çocuklara topluluk karşısında konuşabilme cesareti aşılar.
Afganistan Türkmen çocukları arasında söylenen bu tekerleme, çocukların kelime hazinesinin gelişmesine yarar sağladığı gibi aynı zamanda dil kabilyetinin geliştirilmese de büyük yarar sağlamaktadır. Günümüzde tamamen kaybolmaya yüz tutmuş bu tekerlemeler artık pek söylenmiyor.


CIKKA CIKKA BİLERZİK

Cıkka cıkka bilerzik,
On elimde on yüzük.
Yüzücüğü yitirdim,
Arzıl hana yeterdim.
Arzıl Han'ın atlari,
Boyunda dumar hatlari.
Arpa Bersem İymeyer,
Buğday nirden tapayın.
Beğden Beğe çapayın.
Depsem sandık açıldı,
Ak dümeler seçildi.
Ak dümeni kim çöpler,
Ağam oğli beğ çöpler.
Ağam oğli her işde,
Öter gider Perişde,
Perişte'nin vahti bar,
Tam üstünde tahti bar.
Tam üstünde yatalin,
Turnam gelse atalin.
Ata ata üç boldum.
Ganatlıca guş boldum.
Ganatın bersen uçayın,
Barıp derya düşayın.
Derya suyunu guruttum.
Ak balığını çüyrüttüm.
Gurlam geldi guk diydi.
Gulucığıma cik diydi.


ÜŞİDİME ÜŞİDİM
Üşidime üşidim.
Dağdan alma daşidım.
Almacığımı yitirdim.
Yetti guya yetirdim.
Yettiguyu beş geçi.
Beşiside ürküci.
Ürküci gazanda gaynar.
Bilbil yolunda sayrar.
Bilbil çıkdı oduna.
Garga sıçtı buduna.
Garga deldir gamıştır.
On barmağım gümüşdür.
Gümüşli parmağima.
Gazanda gaymağima.
Yör mama gider bolsan.
Ak öyün tutar bolsan.
Ak öyün bahasi,
Mün bir eşek bir köşek.
Oğul Hacat'ın bahasi.
Köprüden öten kör eşek.

Hiç yorum yok: